Het merendeel van de werkzoekenden, 67% vindt binnen vijf weken een nieuwe baan en 30% zelfs binnen één week. Met name de jonge doelgroep vindt snel een nieuwe baan. De oudere doelgroep, 55-60 jarigen, duurde de zoektocht naar een nieuwe baan zo’n tien weken.
De eerste indruk van een bedrijf wordt door 34% van de werkzoekenden gebaseerd op de vacaturetekst, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Meer dan de helft (52%) vindt het lastig om op basis van de vacaturetekst te beoordelen of de functie passend is.
‘De arbeidsmarktstoplichten staan op groen. Dat de zoektocht naar een nieuwe baan voor bijna de helft van de werkzoekenden zo kort is, is zonder meer gunstig te noemen. De aantrekkende economie heeft duidelijk positieve effecten op de arbeidsmarkt. Ik hoop dat ondernemers deze positieve cijfers zien als een stimulans. Het vinden van talent zal alleen maar lastiger worden. Het is daarom goed om een slimme wervingsstrategie hoog op de agenda te zetten. Hoe positioneer je je als bedrijf zo dat je aantrekkelijk wordt voor werkzoekenden? Het zal één van de belangrijkste vraagstukken voor het aankomende jaar zijn’, zegt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique.
- Bron December PenOactueel