Uitzendbureaus zijn te goedkoop

Uitzendbureaus zijn te goedkoop
In mijn praktijk, waarin ik uitsluitend uitzendbureaus, detacheerders en payrollbedrijven verkoop, merk ik telkens weer dat kleine uitzendbureaus te goedkoop verkocht worden. En dat is jammer.

Verkoop zonder adviseur
Het gaat om verkopers die geen begeleiding inschakelen bij de verkoop van hun onderneming.

Dit kan liggen aan de onbekendheid met overnameadviseurs; de meeste ondernemers hebben er slechts één keer mee te maken. Het kan ook liggen aan de kosten die gepaard gaan met een verkoop. De kost gaat voor de baat uit en die kosten kunnen aanzienlijk zijn. Toch staan ze vaak in geen verhouding tot de extra opbrengsten die gerealiseerd kunnen worden.

Partijen die in de markt zijn om flexbedrijven te kopen weten vaak heel goed waar ze het over hebben. Ze weten heel goed hoe ze moeten onderhandelen of laten zich bijstaan door ervaren adviseurs. Het is een ongelijke strijd. Wapen je daartegen.

Een voorbeeld
Ik werd onlangs geconfronteerd met een verkoper die de activa wilde verkopen in plaats van de aandelen. Ik kon nog net ingrijpen en hetzelfde bedrag ontvangen als bij de verkoop van de activa, maar dan door de aandelen te verkopen. Het gevolg: €100.000,- lagere belastingdruk. Mijn kosten vielen daarbij in het niet. Hogere wiskunde? Zeker niet! Iedere goede overnameadviseur had hier op gewezen. Maar de verkoper zelf was hier niet van op de hoogte.

Het lijkt alsof ik hier voor eigen parochie preek. Dat is ten dele ook zo, maar dat is niet de reden dat ik dit artikel schrijf. Verkopers doen zichzelf te kort. Ze kunnen hun toekomstige doelen niet realiseren omdat hun bedrijf te weinig opbrengt.

Wat kun je doen?
Er wordt opgekeken tegen de soms flinke tarieven die adviseurs rekenen. Maar kijk verder dan je neus lang is. Treedt in contact met een overnameadviseur. Via BOBB.nl is vast wel één gecertificeerde in de buurt te vinden. Stel de volgende vragen:

  • Vraag welke ervaring hij of zij heeft in de flexbranche, praat over het vak en merk of de adviseur er verstand van heeft.
    Vraag ook welke multiples gebruikelijk zijn bij de omvang van het te verkopen bedrijf.
  • Praat over de kosten en zorg dat je overtuigd bent dat de opbrengsten vele malen hoger uitpakken dan de kosten.
  • Ga in zee met een adviseur die deugdelijk verzekerd is, vraag naar de polis. Als er fouten worden gemaakt door de adviseur, moet er wel wat te halen vallen.

De kost gaat voor de baat uit, daar hebben ondernemers een hekel aan, maar (veel) geld laten liggen is ook zonde. Daar heb ik een hekel aan.

Michel Matthijsse, TeamMan.nl

PEAK-IT
Dusol
RSG Finance
REEF
Seniorenvoordeelpas
SynTouch
Isatis
Panasonic
Steens & Partner
Oliver James
Evoke
OGZ
Goossens
Experis
Direct People
Banbouw
promic
Techsharks
fellowfield
Ammertech
hetrechtshuis
TÜV Nederland
A.Hak
24 uur in bedrijf
FC Robinstijn
Directeuren netwerk
Ratho
decathlon
brabantengineering
clientict
concredis
markteffect
2atwork.com
8fm
nicoberkers
driessen
gsstaalwerken
helmondsport
ikea
itility
kennethsmit
maxima
monsterboard
flex
viro
talentscoutz
sportmax
stekelenburg
oviro
reprof
robbe
websitepromotor
gwl